Kompasszió - Máté passió turné a Budapesti Fesztivál Zenekarral

For the Cantemus Choir of Nyíregyháza, the Holy Week of 2024 was without a doubt one of the greatest musical experiences of recent years. Not that the singing team was bored before, both the children’s choir and the mixed choir had to enter many different invitations and concerts into the calendar. But the invitation from the Budapest Festival Orchestra under the direction of Iván Fischer gave the two choirs a difficult, exhausting but nevertheless life-changing experience.

Compassion – was the title and the motto of this year’s Budapest Festival Orchestra’s concert, or musical ceremony if you like, for the Holy Week. It was also a profound play on words, which, by referring to the St Matthew Passion of Bach, which served as the backbone of the programme, created a formal link between the programme and its content – the ‘message’ of the evening. The larger task was given to the Cantemus Choir. The 33 singers, led by conductor Soma Szabó, performed in Amsterdam, Brussels and four more times in Budapest in an original and thought-provoking programme conceived by Iván Fischer. The 50 members of the Cantemus Children’s Choir sang “only” at the three concerts at MÜPA. But this does not detract from the excellence of their performance. Both the audience and the professional reactions highlighted the choirs’ impressively high standard, but even more obvious and heart-warming were the appreciative looks and words of appreciation from Iván Fischer, the soloists and the BFO members.

 A Kompasszió néven futó program szerkezete és elképzelése egyedi. A Máté-passió afféle keresztmetszetté összeálló részletei között ugyanis hat betétszám különböző ázsiai népek kultúráját, illetve történelmét, mindenekelőtt pedig szenvedéseit képviselte. Fischert – aki nemcsak vezényelte és röviden kommentálta a műsort – valóban maga az elviselhetetlen, egész népeket sújtó szenvedés és fájdalom foglalkoztatta, amikor elképzelését színpadra vitte. A passiótörténetet meg-megszakító zenei epizódokból három-három jutott a mű két részére. Az elsőben először az örmény nép által átélt 20. század eleji és közelmúltbeli megpróbáltatásokra emlékeztetett Tigran Manszurjan örmény zeneszerző Requiemjének Agnus Dei tétele hangzott el a Cantemus Vegyeskar és a BFZ előadásában. A gázai apokalipszis áldozatainak sorsát Taiseer Elias arab muzsikusnak a hagyományos arab lanton, az „oudon” előadott improvizációi idézték fel. A tavalyi, október 7-i vérontás és emberrablások halottjait és eltűntjeit pedig Maurice Ravel Kaddisch című dalának szólóhegedű-átiratával gyászolták meg a BFZ első hegedűsének, Daniel Bardnak megindító előadásában. A szünet után, a passió második részének betétszámaiként előbb egy indiai raga hangzott fel szitáron, Roopa Panesar előadásában, az indiai szubkontinens 20. században otthonukból elűzött lakóinak tízmilliói emlékére, egyszersmind felidézve az erőszakmentességet hirdető és gyakorló, majd az erőszak áldozatává váló Mahátma Gandhi emlékét is, mégpedig a „Geduld, Geduld” (Türelem, türelem) kezdetű tenoráriához kapcsolódva. Ezután, a háromnegyed évszázada tomboló arab-zsidó konfliktus valamikori rendeződésének távoli reményét felcsillantva, Taiseer Elias és a keretes dobon játszó izraeli zsidó Zohar Fresco együttes improvizációja és ölelése szolgált felemelő pillanatokkal. Az utolsó „közjáték” pedig egy szüleinek búcsút mondó zsidó gyermek gettóban írt megrendítő versének gyermekkarra írt megzenésítése, a Sait gesund (Legyetek egészségesek) volt – ezt maga Fischer Iván komponálta erre az alkalomra.

A passió-részletek úgy voltak összeválogatva, hogy csupán egy kvartettnyi szólistára legyen szükség. Ők a következők voltak: Anna-Lena Elbert (szoprán), Olivia Vermeulen (mezzoszoprán), Nicholas Mulroy (tenor) és Hanno Müller-Brachmann (basszus). Az említett előadókon kívül a március 20-án, az amszterdami Concertgebouwban megtartott koncerten Janine Jansen hegedűművész és a Holland Nemzeti Gyermekkar, a március 21-i a Brüsszeli Bozar hangversenytermében tartott koncerten pedig egy speciális, hazájukból menekülni kényszerült gyermekekből álló kórus közreműködött. Hat koncert: Amszterdam, Brüsszel, Budapest (MÜPA 3) és Budapest (Várkert Bazár). Embert próbáló és megrendítő, a mókuskerékből kiszakító, felemelő, az éneklés „reneszánsz” örömét és hitét visszaadó koncertek rendkívüli zenészekkel. Szóval a címben feltett „költői” kérdésre (Menjünk még?) a Nyíregyházi Cantemus Kórus énekeseinek válasza csak egy lehet. Igen! Menjünk még, mert ilyen hangversenyekért, helyszínekért, közönségért, ilyen művészekkel érdemes ezt csinálni. Igazából csak így érdemes!

Szilágyi Szilárd